Leczenie bruksizmu

Bruksizm

Bruksizm dotyczy 8-20% populacji. Jest terminem określającym nadmierne zaciskanie zębów i zgrzytanie nimi poprzez tarcie zębów żuchwy i szczęki. Nieświadomie tendencja ta pojawia się w ciągu dnia (często w sytuacjach stresowych), ale, co gorsza, i w nocy, kiedy zupełnie nie ma nad nią kontroli. Problem ten dotyczy głównie osób zestresowanych (np. mających problemy rodzinne, piastujących wysokie i odpowiedzialne stanowiska), ale też może być wynikiem chorób układu nerwowego, takich jak udar mózgu.

Bruksizm leczenieCzęsto problem ten jest niezauważalny, aż do momentu gdy dochodzi do ścierania szkliwa (pojawiają się tzw. tarczki wytarcia), obnażenia korzeni zębowych i krwawienia z dziąseł. Innymi objawami są bóle i przerost mięśnia żwacza oraz mięśnia skroniowego, które są nadmiernie napięte. Dodatkowo pojawiają się dolegliwości bólowe karku, głowy i mięśni obręczy barkowej. Niekiedy pojawiają się bóle zębów, szczególnie po nocy. Pojawiające się po pewnym czasie zmiany zwyrodnieniowe w stawach skroniowo-żuchwowych, prowadzą do ograniczenia ruchomości w trakcie rozwarcia szczęki.

Zabieg z użyciem toksyny botulinowej

W trakcie zabiegu ostrzykiwane są nadmiernie napięte mięśnie. Lekarz dobiera ilość pobranego preparatu oraz miejsca poddane zabiegowi. Zabieg jest mało inwazyjny i prawie bezbolesny, aczkolwiek niekiedy lekarze decydują się na zastosowanie znieczulenia miejscowego. Całość trwa około 15 minut. Efekt pojawia się w ciągu 3 do 7 dni i utrzymuje się do 4-6 miesięcy. Po upływie tego czasu zabieg należy wykonać ponownie. Po 2 letniej terapii pacjenci odczuwają wyraźną poprawę, zmniejszenie objawów bólowych oraz redukcję zgrzytania zębami. Efektem ubocznym tej metody jest wizualne wysmuklenie twarzy, która z kwadratowej staje się bardziej owalna.

Bruksizm efekty

• ciąża i karmienie piersią
  • nadwrażliwość na składniki preparatu
  • zdiagnozowane zaburzenia przewodnictwa nerwowo-mięśniowego (miastenia rzekomoporaźna, zespół Eatona Lamberta)
  • stwardnienie boczne zanikowe.